Wat is phishing?

Bij phishing probeert een oplichter gevoelige informatie (gebruikersnaam, wachtwoord, kredietkaart-    nummer,…) te verkrijgen om later te misbruiken.

Belangrijk: bedrijven vragen normaal geen gevoelige informatie op via telefoon of e-mail. Wees dus op je hoede wanneer je toch zo'n telefoontje of e-mail krijgt.

Fraudeurs versturen misleidende e-mails met het logo en de opmaak van een bedrijf. Je krijgt de vraag om je gegevens in te vullen op een website of ze via mail door te sturen.

Kreeg je een verdachte e-mail?
  • Open of beantwoord de e-mail niet.
  • Wel geopend? Klik niet op afbeeldingen of bijlages en vul geen persoonlijke gegevens in.
  • Controleer of het e-mailadres van de afzender een vreemde domeinnaam (wat achter de @ staat) heeft. Is dat het geval? Verwijder de e-mail(s) meteen, ook uit je prullenbak.
  • Schrijf je niet uit via de e-mail. Je zou mogelijks een frauduleuze link openen. 
  • Toch je gegevens ingevuld of andere problemen met phishingmail? Laat het weten aan Meldpunt België. Gaat het om zware misdrijven, zoals kinderporno of staking? Neem dan contact op met je lokale politie.
Phishing via websites

Fraudeurs maken een valse website aan met daarin de gegevens van een bedrijf. In plaats van het normale telefoonnummer van de klantendienst, staat er een duur betaalnummer. Ze verbinden je wel door met de echte klantendienst, maar je betaalt extra kosten omdat je via het betaalnummer belt.

Phishing via pop-up vensters

Meer en meer gebruiken fraudeurs pop-ups om je gegevens te verkrijgen. Zo’n pop-up krijg je te zien als je surft op een populaire website. Je won zogezegd een wedstrijd en krijgt bijvoorbeeld een smartphone cadeau. In ruil moet je enkel je gegevens bezorgen of een korte enquête invullen. De fraudeurs gebruiken de naam van andere bedrijven, zoals BASE. Ga hier nooit op in!

Phishing pop-up tijdens het surfen? Meld het! Dat doe je via mail naar verdacht@safeonweb.be en naar abuse@telenetgroup.be. In je mail zet je meer info over de inhoud van de pop-up (best een screenshot), de website waarop je de pop-up zag, welke browser je gebruikt en het besturingssysteem (en versie) dat op je toestel staat. Dan gaan Safe on Web en BASE hier mee aan de slag!

Lees meer over phishing via pop-up.

Soms proberen fraudeurs telefonisch je persoonlijke gegevens te bemachtigen. Ze bellen je op of sturen een sms’en met de vraag bepaalde info door te geven of stappen te doorlopen.

  • Een fraudeur belt je en vraagt persoonlijke gegevens. Vaak bellen ze met een geheim nummer.
  • Je krijgt een sms met de vraag om terug te bellen. Meestal vermelden ze het nummer van een dure betaallijn.
  • Je ontvangt een gemiste oproep vanuit het buitenland, in de hoop dat je terugbelt.
  • Je krijgt telefonisch een aanbod, maar ontvangt geen schriftelijke bevestigingMeer over telefoonfraude.
Ontving je een verdacht telefoontje?
  • Beëindig het gesprek meteen.
  • Volg de instructies niet op.
  • Geef nooit persoonlijke gegevens (zoals identiteitsgegevens, kaartnummers, wachtwoorden of pincodes) door.
  • Dien klacht in bij de politie en meldt het bij de Ombudsdienst voor Telecommunicatie. Zij nemen contact op met de bevoegde provider. BASE kan op eigen initiatief geen onderzoek opstarten.
Ontving je een verdachte sms?
  • Volg de instructies niet op.
  • Verwijder de sms onmiddellijk.
Tip

Ben je het slachtoffer geweet van phishing en heb je persoonlijke bankgegevens doorgegeven? Contacteer dan meteen je bank en blokkeer je kaart via Card Stop. Lees meer over veilig internetbankieren.