Hoe u Instagram gebruikt om uw bedrijf een boost te geven

Instagram is veel meer dan een modieus marketingspeeltje. Wie doeltreffend en doelgericht wil communiceren - mét illustraties - kan er niet meer omheen. Maar hoe haalt u het meeste uit uw account? Wij leggen het uit.

Een bedrijfsaccount aanmaken

Een bedrijfsaccount is veel krachtiger en uitgebreider dan een klassiek Instagram-account: u plaatst er niet alleen uw gegevens in, maar krijgt ook statistieken en mogelijkheden om promotie te voeren. Om zo’n profiel aan te maken moet u al over een openbare Facebook-pagina voor uw merk beschikken. Beide accounts worden dan aan elkaar gelinkt, zodat ze kunnen samenwerken om uw visibility te vergroten. Hebt u al een persoonlijk Instagram-profiel? Zet het dan om in een bedrijfsaccount via de Instellingen. Let wel op dat u nooit privéfoto’s in uw bedrijfsaccount publiceert!

Laat niets aan het toeval over

Uw account vervult de functie van een uitstalraam, waarin u toont wat u doet. Kies een coherente gebruikersnaam, die mensen gemakkelijk kunnen onthouden en die een duidelijke link heeft met uw bedrijf en uw activiteiten. Vermijd dus moeilijke woorden en complexe pseudoniemen. Voeg een foto toe (met uw logo), een korte beschrijving (die dan in Google is terug te vinden) en een link met uw website. Ook een adres mag, als die informatie relevant is. Is uw bedrijfsnaam beschermd en merkt u dat iemand anders die toch al heeft gebruikt? Meld dit dan aan Instagram, dat de knoop zal doorhakken.

Synchroniseren

Instagram biedt de mogelijkheid om uw account aan andere sociale media te linken. Bij een bedrijfsaccount moet u beslist uw login verbinden met uw andere accounts: Facebook, Twitter , LinkedIn en zelfs Foursquare. Deze synchronisatie is essentieel, want zo zijn uw foto’s automatisch zichtbaar in uw andere accounts (of net niet, maar dat hangt van uw strategie af). Vergeet niet om uw Instagram-foto’s op uw eigen website te plaatsen. U hoeft daarvoor alleen maar de code te kopiëren. En zo krijgt u extra bezoekers op uw Instagram-account!

Volg een weloverwogen, coherente strategie

Post alleen maar foto’s die te maken hebben met uw bedrijf of die relevant zijn voor uw activiteiten. Probeer de eigenheid van uw bedrijf in de verf te zetten met authentieke foto’s (en dus geen standaardfoto’s die u aankoopt op online beeldbanken). Vraag uw medewerkers om een bijdrage te leveren aan het account of extra meldingen te plaatsen. Voeg hashtags (#) toe die goed passen in uw strategie en populair zijn in uw sector. Hier vindt u een groot aantal voorbeelden.

Publicaties delen

Als een andere Instagrammer u vermeldt in zijn publicatie, dan deelt u die publicatie. Het is een leuke manier om iemand te bedanken en een beproefd middel om uw eigen bezoekersaantal te verhogen.

Om u te helpen snel aan de slag te gaan, heeft Instagram een specifieke blog voor bedrijven opgezet, met veel tips en succesverhalen.