Sociale media voor kleine zelfstandigen: vijf cruciale tips

Steeds meer kleine handelaars en bedrijven vinden de weg naar sociale media en beginnen er ook het belang van in te zien. Ze komen immers dagelijks op allerlei manieren in contact met interessante voorbeelden van hoe andere bedrijven met succes gebruik maken van sociale media om aandacht te trekken, mensen enthousiast te maken over hun merk of een groep van trouwe fans uit te bouwen. Maar hoe pak je dit als klein bedrijf nu best aan?

Besteed het niet uit

De meeste zelfstandigen beheren hun sociale mediakanalen zelf. Vaak hebben ze ook geen keuze, want om het volledig uit te besteden hebben de meesten onder hen onvoldoende budget. Wel zoeken velen begeleiding bij de eerste stappen, zodat ze meteen op de juiste manier van start kunnen gaan.

Als klein bedrijf kan je je beperkte omvang ook uitspelen als een troef. Zo kan je door als kleine zelfstandige je pagina zelf te beheren gaan voor een zeer persoonlijke aanpak, snelle reactietijden, een blik achter de schermen, het brengen van een menselijk verhaal,… Dit zorgt ervoor dat volgers zich nauwer verbonden dan ooit mogelijk is bij grote bedrijven die hiervoor externe agentschappen inhuren. Op die manier kan je als klein bedrijf dus je underdog positie uitspelen.

Zet je kleine budget strategisch in

Ondanks het feit dat sociale media niet veel hoeven te kosten, beschouwen veel kleine bedrijven het budget nog steeds als de belangrijkste uitdaging om er effectief mee te starten. Toch kan je op een sociaal medium zoals facebook met een investering van 50 tot 100 euro per maand al heel mooie resultaten boeken. Geen enkel ander medium kan voor een bescheiden budget zo gericht worden ingezet.

Maar het komt er dan wel op aan op dat budget juist in te zetten en je exact gericht op je doelgroep. Zo kan je bv. een advertentie voor een bepaald product specifiek tonen aan diegenen die dat merk ook vaak op jouw website bekijken. Dat toont immers aan dat deze mensen op dat moment sterk twijfelen om een product van dat merk te kopen.

Ga voor kwaliteit, niet kwantiteit

Een andere val waar veel zelfstandigen intrappen is dat ze voor het beoordelen van de resultaten enkel kijken naar de cijfers. Iedereen wil immers zoveel mogelijk volgers, likes, views,… Naast deze cijfers is het echter zeker zo belangrijk dat je ook kwalitatief scoort. Diegenen die je bedrijf volgen moeten ook écht een interesse hebben in je bedrijf, binnen je doelgroep passen en dus een potentiële klant zijn.

Sociale media mogen geen doel zijn op zijn. Ze zijn enkel een tool om op langere termijn meer verkoop te realiseren. Volgers afkopen (bv. “Like onze pagina om een cadeaubon te winnen”) heeft dan ook geen enkele zin. De fans die je hierdoor wint zijn vaak niet het soort individuen die achteraf ook effectief klant zullen worden. Ze zullen erna ook niet meer reageren op je berichten, want ze zijn enkel fan geworden omdat ze iets gratis wilden krijgen.

Een bijkomend probleem hierbij is dat sociale media zoals facebook werken met een algoritme dat jouw berichten enkel toont aan mensen die in interactie gaan met je andere berichten. Door fans te kopen straf je jezelf dus.

Inspireer je volgers

Als je als bedrijf meer verkoop wil realiseren, dan komt het erop aan om mensen via sociale media te inspireren. Mensen moeten het gevoel krijgen dat ze iets willen dat je toont. Net daarom worden handtassen of kledingstukken op sociale media vaak getoond door een model of een social influencer. Het puur tonen van de kledingstukken tegen een witte achtergrond zou nooit hetzelfde effect hebben. Daarnaast kunnen ook voor/na afbeeldingen heel wat mensen positief beïnvloeden.

Kies de juiste sociale media

Uiteraard is niet ieder sociaal medium voor ieder bedrijf even geschikt. Zo is bv. LinkedIn vooral interessant voor B2B-bedrijven, terwijl Instagram eerder interessant is voor bv. fotografen of handelaars die er hun producten kunnen tonen. Via facebook bereik je dan weer een zeer breed publiek. Als bedrijf moet je je dus afvragen waar je doelgroep zich bevindt, en je daar dan op focussen.

“Het komt er op aan op uw budget juist in te zetten en u exact te richten op uw doelgroep.” Kel Wouters, Social Media strategist