Double opt-in

Strengere richtlijnen voor sms/MMS abonnementsdiensten met een toegevoegde waarde

Telenet Group doet er alles aan om de naleving van de gedragscode af te dwingen en stelt alles in het werk om haar klanten te beschermen tegen mogelijk misbruik van dit type dienstverlening.

De nieuwe regeling

Vanaf 15 maart 2008 wordt de dubbele opt-in regeling voor abonnementsdiensten via sms/MMS toegevoegd aan de bestaande richtlijnen. De eindgebruiker zal vanaf dan tweemaal moeten bevestigen dat hij een abonnement op een sms/MMS-dienst wil nemen.

Het doel van deze verstrengde richtlijn is er voor te zorgen dat de consument niet voor verrassingen komt te staan en dat hij precies weet wat de premiumdienst die hij koopt inhoudt en hoeveel hij hiervoor zal betalen.

De inschrijving zal als volgt verlopen:

  • De klant schrijft zich in voor een sms/MMS-abonnement.
  • De klant ontvangt een gratis sms om zijn/haar inschrijving te bevestigen.
  • Deze gratis sms is vereist om de all-in prijs van zijn abonnement te bepalen op wekelijkse of maandelijkse basis.
  • De klant stuurt een bevestigings-sms om toestemming te geven om een abonnement aan te gaan.
  • De klant ontvangt een 2de gratis sms, die het abonnement bevestigt.
  • De klant kan op ieder moment zijn/haar abonnement beëindigen door simpelweg "STOP" te sturen naar de shortcode van de berichten die hij/zij ontvangen heeft. Pas op: de "STOP" sms kan betalend zijn. Mocht hij betalend zijn, dan is de prijs nooit hoger dan overeengekomen in het abonnement.
  • Mocht deze actie het abonnement niet stopzetten, dan moet de klant een email sturen naar BASE.support@telenetgroup.be om de situatie te beschrijven en het opgelost te krijgen.

Je merkt een misbruik?

Telenet Group raadt haar klanten aan alle inbreuken te melden (prijs van een dienst wordt niet vermeld, de dienst wordt niet stopgezet na een "STOP" sms, er komt geen dubbele bevestiging,...) via de website van de economische inspectie www.ecops.be, of via de klantendienst op het nummer 1999.

Het volstaat volgende gegevens door te geven: vermelding van shortcode, de inhoud van het bericht, en de datum en het juiste tijdstip van ontvangst.

Dit laat Telenet Group toe om malafide dienstenaanbieders de toegang tot en het gebruik van het netwerk te verbieden, zodat de Telenet Group-klant zelf niet langer het slachtoffer wordt.