EN FR NL

Ondernemen in nieuwe tijden – Tips voor ondernemers

2020 is een kanteljaar voor uw onderneming. Het coronavirus kleurt onze Belgische kaart geel en oranje. Iedereen gooit zijn werkroutine over een andere boeg. Sommige bedrijven kiezen voor een subtiele verandering. Andere gaan voor de totale ommekeer. En ook daarbij speelt kleur een hoofdrol. Want de rode draad in elk bedrijfsverhaal is méér digitaal. Elke dag naar kantoor hollen? Een praatje bij de koffiemachine? Nee, dat is verleden tijd. Op afstand werken is de nieuwe norm. De impact daarvan op uw bedrijf en medewerkers is immens groot. Hoe geeft u een positieve schwung aan het nieuwe werken?

1. Omarm flexibiliteit

Mensen zoeken naar nieuwe manieren om isolatie te voorkomen. Het resultaat? Ze blijven verbonden met elkaar dankzij digitale tools. Ook binnen uw bedrijf spelen sociale contacten een belangrijke rol. Smartphones, samenwerkingstools en cloudplatformen creëren maximale flexibiliteit. Locatie of tijdstip spelen geen rol meer. U hebt altijd en overal contact met uw medewerkers. En dat schept mogelijkheden. Grijp die kans!

2. Bouw een vertrouwenscultuur

Stem uw hr-beleid af op de nieuwe realiteit waarin we kantoor- en thuiswerk combineren. Vermijd het Big Brother-gevoel. Zet in op een gezonde vertrouwensrelatie met uw medewerkers.

3. Kies voor een eigentijdse werkplek

Voldoet uw huidige kantoorindeling niet meer aan de nieuwe werking van uw bedrijf? Stuur bij waar nodig:

  • Ga voor een eigentijdse inrichting. Medewerkers beschouwen de kantoren nu als (samen)werkingsruimte.
  • Eén centraal kantoor behoort tot het verleden. Co-working plekken of regionale hubs zijn voldoende.  
  • Face-to-faceontmoetingen zijn minder belangrijk.
  • Het 9 to 5-werkritme is niet meer van deze tijd.

4. Investeer in digitale samenwerkingstools

Bereid uw onderneming voor op de digitale toekomst. Zet in op digitale tools:

  • communicatietools
  • samenwerkingstools – Ze maken het mogelijk om als team digitaal aan de slag te blijven.
  • planningstool – Cruciaal in de bouw- en kapperssector, maar ook wanneer uw bedrijf draait op wisselende teams.
  • reserveringstool – Onmisbaar voor horeca- en retailzaken.

5. Spring op de digitale trein

Pak het slim aan en profiteer van uw digitale mogelijkheden. Breid uw automatisering uit. Denk aan telewerk, e-commerce, bezorging van boodschappen en digitale media. Het zijn maar enkele voorbeelden van toepassingen die een waanzinnige transformatie hebben ondergaan. In ongeveer acht weken tijd sprongen we vijf jaar vooruit in digitale adoptie door consumenten en bedrijven. Blijf alert en bouw verder aan uw digitale route.

De voorbije maanden hebben veel teweeggebracht. Uw medewerkers kijken met andere ogen naar de wereld én naar digitale technologie. Die is niet langer ‘leuk om te hebben’. Nee, ze is een must! Creëer samen met BASE Business uw persoonlijke mobiele aanpak – perfect op maat van uw onderneming en medewerkers. Zo zorgt u voor een optimale digitale mobiele ervaring binnen uw bedrijf.